4.11.2020
Του Ησαΐα Κωνσταντινίδη
Ένας εφιάλτης πλανάται πάνω απ' την ανθρωπότητα: ο εφιάλτης του κοροναϊού (COVID-19), ο οποίος κοντεύει να καταστεί μόνιμο -και κεντρικό- στοιχείο της καθημερινότητάς μας. Αυτό που στην αρχή έμοιαζε περίπου αδιανόητο, να μάθουμε δηλαδή να ζούμε σε συνθήκες πανδημικής κρίσης, όσο περνούν οι μέρες μετουσιώνεται πια σε βεβαιότητα. Ο κοροναϊός ήρθε για να μείνει. Ο κόσμος μας δεν θα είναι ποτέ πια ο ίδιος...
Οι αρμόδιοι προσπαθούν να περάσουν πλέον τη θέση, με πλάγιους σήμερα τρόπους, ότι ο ιός θα αποτελεί τούδε και στο εξής κομβικό σημείο της ανθρώπινης πραγματικότητας. Για παράδειγμα, τον Σεπτέμβριο του 2020 ο καθηγητής μικροβιολογίας Αλκιβιάδης Βατόπουλος δήλωσε ότι “δύσκολα θα ξεμπερδέψουμε με τον κορονοϊό”. Για να συμπληρώσει: “Υπάρχει αβεβαιότητα με τον κορονοϊό, η πορεία του είναι ανεξέλεγκτη”! Και να ολοκληρώσει, λέγοντας ότι ο κορονοϊός θα είναι για αρκετό καιρό στην ζωή μας. “Πιστεύω ότι θα 'φάμε' και το χειμώνα του 2021”, ανέφερε...
Αλλά και το Ινστιτούτο Μετρήσεων και Εκτιμήσεων Υγείας (IHME) του πανεπιστημίου της πολιτείας Ουάσιγκτον, στο Σιάτλ, που χρηματοδοτείται απ' ευθείας από το ίδρυμα του Μπιλ Γκέιτς, έκανε πρόσφατα μία ανησυχητική πρόγνωση. Συγκεκριμένα προέβλεψε ότι από τα μέσα Νοεμβρίου του 2020 και έπειτα στο βόρειο ημισφαίριο του πλανήτη ο κοροναϊός θα γνωρίσει απίστευτη έξαρση! Δεκάδες εκατομμύρια άνθρωποι πρόκειται να μολυνθούν και να πεθάνουν άμεσα από την αποκορύφωση της πανδημίας... Ανατέλλει ένας παγκόσμιος εφιάλτης άνευ προηγουμένου.
Ίσως λοιπόν να μην έχουμε δει ακόμη παρά ελάχιστα σε σχέση με αυτά που έρχονται. Και πάντως, η ανθρώπινη συμπεριφορά θα γνωρίσει πρωτοφανή αλλοίωση· συνήθειες που ανέκυψαν λόγω του COVID-19 θα μείνουν ακόμη και μετά το τέλος της πανδημίας. Παραδείγματα: α) Οι χειραψίες θα καταργηθούν, το ίδιο και τα φιλιά, και οι αγκαλιές θα είναι περιορισμένες. β) Οι μάσκες θα μείνουν, ακόμη και στα σχολεία, και πάντως σε κάθε κλειστό χώρο. γ) Οι αποστάσεις, ανάμεσα στο 1,5 και τα 2 μέτρα, θα διατηρηθούν. δ) Η τηλεργασία θα μονιμοποιηθεί ως συνθήκη απασχόλησης. ε) Τα αντισηπτικά θα αποτελούν πια απαραίτητο όρο συχνής χρήσης, σε σπίτια, μαγαζιά, γραφεία και εργοστάσια.
Μ' αυτά και μ' αυτά, η νεώτερη γενιά θα παρακολουθεί σε μερικά χρόνια από σήμερα ταινίες του παρελθόντος, θα βλέπει ανθρώπους να ανταλλάσσουν χειραψίες και να φιλιούνται, και θα της φαίνονται όλα αυτά απόμακρα και παράξενα. Σαν θολές εικόνες ενός παλιού καιρού, με τις συνήθειες των τότε ανθρώπων να μοιάζουν τελείως αφύσικες... Όλα όσα μάθαμε από μικροί καταργούνται και περνούν οριστικά στη λήθη του χρόνου.
Είναι ενδεικτικά αυτά που δήλωσε στην εφημερίδα “Το Βήμα” ο διακεκριμένος Έλληνας ερευνητής στα Εθνικά Ινστιτούτα Υγείας των ΗΠΑ, Γιώργος Παυλάκης: “Το βέβαιον είναι ότι θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τον ιό, η οποία του οποίου θα εξελιχθεί από παραμέτρους οι οποίες ακόμη δεν είναι ξεκάθαρες, όπως παραδείγματος χάριν το είδος και η διάρκεια της ανοσίας που αναπτύσσουν όσοι μολύνονται από αυτόν ή η εποχικότητά του. Φυσικά μεγάλο ρόλο θα διαδραματίσει η ανάπτυξη φαρμάκων ή/και εμβολίων ενάντια στον ιό και θέλω να πιστεύω ότι τώρα πια έχει γίνει κατανοητό σε όλους ότι κομβικό ρόλο στην εξάπλωσή του παίζουν οι επιλογές μας είτε σε προσωπικό είτε σε πολιτειακό επίπεδο”.
Τι θα πει στην πράξη να μάθουμε να ζούμε με τον ιό; Σ' αυτό το ερώτημα ο Γ. Παυλάκης έδωσε την ακόλουθη απάντηση: “Σε πρώτη φάση, σε αυτή δηλαδή που είμαστε τώρα, πρέπει να προσπαθούμε να κρατούμε τον ιό υπό έλεγχο, να μη δίνουμε με τη συμπεριφορά μας έδαφος στον ιό να εξαπλωθεί. Σε δεύτερη φάση θα πρέπει να βρούμε τον καλύτερο τρόπο να διαθέσουμε τα υπό ανάπτυξη φαρμακευτικά όπλα, είτε φάρμακα είτε εμβόλια όταν αυτά υπάρξουν, έτσι ώστε να μειώσουμε την καταστρεπτική του επίδραση και να επανέλθουμε σε ένα είδος κανονικότητας. Αυτή η κανονικότητα σημαίνει ότι θα ζούμε υπό τη συνεχή απειλή ότι θα υπάρξει μια αναζωπύρωση της επιδημίας και θα έχουμε ένα ολόκληρο κομμάτι του συστήματος υγείας αφιερωμένο στον έλεγχο της COVID-19, όπως συμβαίνει τώρα με τη γρίπη παγκοσμίως αλλά και το AIDS και τη φυματίωση σε χώρες όπου αυτές οι ασθένειες αποτελούν μεγάλη απειλή για τη δημόσια υγεία”.
Είναι άραγε ο κοροναϊός, ο Μεγάλος Θεριστής που περιγράφεται στην Αποκάλυψη του Ευαγγελιστή Ιωάννη; Στο κεφάλαιο 6, χωρία 7-8, της Αποκάλυψης διαβάζουμε: “Καὶ ὅτε ἤνοιξε τὴν σφραγῖδα τὴν τετάρτην, ἤκουσα φωνὴν τοῦ τετάρτου ζῴου λέγοντος· Ἔρχου. καὶ εἶδον, καὶ ἰδοὺ ἵππος χλωρός, καὶ ὁ καθήμενος ἐπάνω αὐτοῦ, ὄνομα αὐτῷ ὁ θάνατος, καὶ ὁ ᾅδης ἠκολούθει μετ' αὐτοῦ· καὶ ἐδόθη αὐτῷ ἐξουσία ἐπὶ τὸ τέταρτον τῆς γῆς, ἀποκτεῖναι ἐν ῥομφαίᾳ καὶ ἐν λιμῷ καὶ ἐν θανάτῳ καὶ ὑπὸ τῶν θηρίων τῆς γῆς”.
Είναι ο περίφημος τέταρτος καβαλάρης της Αποκάλυψης, που αναφέρεται στο θεόπνευστο βιβλίο. Ονομάζεται “Θάνατος” και είναι ο μοναδικός από τους τέσσερις, στον οποίο το κείμενο δίνει ρητά ένα όνομα. Οι τρεις πρώτοι καβαλάρηδες ίππευαν, ο μεν πρώτος λευκό άλογο, ο δεύτερος κόκκινο και ο τρίτος μαύρο. Το άλογο του τέταρτου καβαλάρη είναι χλωρό, δηλαδή πράσινο ή καλύτερα πρασινωπό-κίτρινο. Το χρώμα αυτού του αλόγου συμβολίζει την ασθενική χλωμάδα ενός νεκρού σώματος... Αν και στην Αποκάλυψη δεν αναφέρεται να κρατά κάποιο όπλο ή αντικείμενο, ωστόσο εικονογραφήσεις απεικονίζουν τον τέταρτο καβαλάρη συχνά να βαστά ένα δρεπάνι· το δρεπάνι ήταν το σήμα-κατατεθέν του Κρόνου της ελληνικής μυθολογίας, με τον οποίο συνδέεται ο κοροναϊός (βλ. άρθρο μας “Κοροναϊός: Η Μεγάλη Επιστροφή”).
Ως αυτοεκπληρούμενη προφητεία, ο κοροναϊός είναι ήδη εδώ, σαν ο αποκαλυπτικός ιππέας που με το δρεπάνι του θερίζει μία ολόκληρη εποχή. Κάποτε, η “χρυσή εποχή” του Κρόνου συμβόλιζε την κυριαρχία της γεωργίας, την περίοδο κατά την οποία οι εδραίοι πολιτισμοί αντικατέστησαν τους νομαδικούς πολιτισμούς των κυνηγών (θηρευτών). Τώρα, η Νέα Εποχή του κοροναϊού αντικαθιστά την εποχή των Ιχθύων και μετά από 2.000 χρόνια η ανθρωπότητα πλησιάζει στη Μεγάλη Στιγμή, όπου κατά μια παράξενη μοίρα έπεται να βιώσει την απόλυτη τραγωδία. Ο ψηφιακός κόσμος είναι επί θύραις, παραμερίζοντας όλα όσα συνηθίσαμε. “O tempora, o mores!” (“Ω καιροί, ω ήθη!”), έλεγαν οι αρχαίοι Λατίνοι...
コメント